ناطق: نویسنده‌ به کنجکاوی مخاطب نوجوان پاسخ درست بدهد/ عزتی‌پاک: زمان آن رسیده که جریان داستان پوست‌اندازی کند

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست تخصصی رمان با حضور ساسان ناطق، مدیر کارگاه قصه و رمان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، علی‌اصغر عزتی‌پاک، منتقد و مسئول بخش داستان انتشارات شهرستان ادب و جمعی از نویسندگان استان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان اردبیل و با رونمایی و نقد و بررسی رمان «برادرخوانده» نوشته محمود مهدوی برگزار شد.

ساسان ناطق، مدیر کارگاه قصه و رمان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه یک نویسنده باید به هیجان و کنجکاوی مخاطب نوجوان پاسخ درستی بدهد، اظهار کرد: نویسنده باید با استفاده هوشمندانه از عنصر گفت‌وگو که می تواند پیش برنده و هدفمند باشد، نوجوان را در رسیدن به آنچه باید کشف و درک کند، یاری برساند.

ساسان ناطق افزود: انتخاب سوژه مناسب در کنار تصویرپردازی مناسب از ضروریات لازم برای رمان نوجوان است؛ چرا که تصویرسازی موجب همذات پنداری و ارتباط مناسب نوجوان با متن می شود.

دبیر کار گروه آفرینش‌های ادبی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری افزود: پرهیز از شعار و استفاده درست و بجا از نمادها و نشانه باید مدنظر نویسنده باشد؛ چرا که نوشتن برای کودک و نوجوان سخت است؛ او مرز بین واقعیت و تخیل را درک نمی کند و نویسنده باید آنچه را که به تصویر ذهنی اوکمک می کند، درمتن بیاورد و از حاشیه و مطالب غیر ضروری پرهیزکند.

ناطق افزود: بهترین کار ممکن برای یک نویسنده در راستای تقویت توانمندی های خودش این است که بخواند، بنویسد و بازنویسی کند.

علی اصغر عزتی پاک، مسئول بخش داستان انتشارات شهرستان ادب با بیان اینکه پیشینه اردبیل در داستان‌نویسی با ظهور شخصیت‌های تاثیرگذار در جریان داستان همچون مرحوم امیرحسین فردی پدر داستان انقلاب، داوود غفارزادگان و محمدرضا بایرامی بسیار درخشان است و نیاز به ایجاد خانه ادبیات در این استان از واجبات است، گفت: رمان درایران با پوسته روشنفکری زاده شد؛ پوسته روشنفکری که مبتنی بر داشتن ایده و جبهه داشتن درمقابل تمامی مسایل سیاسی و اجتماعی بود. بنابراین اگر داستان نویس با این مسائل مشغول شود اولین چیزی که آسیب می بیند قصه گویی داستان نویس است.

عزتی پاک افزود: یک نویسنده خوب نباید خودش را مشغول مسائل حاشیه ای کند. چرا که وظیفه اصلی داستان نویس، قصه گویی است.

این نویسنده تاکید کرد: امروز زمان آن رسیده است که جریان داستان پوست اندازی کند و از نوشتن صِرف تکنیکال و فنی دورشده و برای مردم بنویسد.

وی با بیان اینکه تبلور تکنیک در ظاهر اثر مانع اصلی ورود خواننده به جهان داستان است، گفت: من مخالف تکنیک نیستم ولی الان احساس می شود. پرداختن به نوشته صِرف تکنیکی بر روح قصه و رمان تاثیر منفی می گذارد.

نویسنده رمان «باغ کیانوش» گفت: نویسنده ای که می خواهد با مردم درگیر باشد باید ساده و روان بنویسد و قصه گرم وجذاب از زندگی مردمان روزگارش ارائه دهد.

این منتقد ادبی اظهار داشت: امروز ما نسلی هستیم که باید از هیجان های دهه های 30 و40 بگذرد و به یک خود آگاهی برسد و صِرف برای مردم بنویسد.

نویسنده رمان «آواز بلند» اضافه کرد: یک نویسنده خوب باید از فضای زندگی و تجربه ای خود بنویسد و از ورود به فضاهای بیگانه و ناشناخته اجتناب کند مگر با علم و آگاهی و از روی برنامه.

عزتی پاک تاکید کرد: اگرخواهان باقی ماندن و بالنده شدن فرهنگ و هنر کشورمان هستیم باید از برخورد علمی با داستان در سطح اول گذر کنیم.

این نویسنده افزود: نویسنده باید با خودش خلوت کرده و به مطالعه و بازنویسی بپردازد.

نویسنده مجموعه  داستان «موج فرشته» اظهار داشت: نوشتن هم‌زمان چند رمان به صلاح نویسنده و آثارش نیست و می تواند به نوشته ها آسیب وارد کند. چرا که تمرکز روی یک اثر خلاقیت می آورد و می تواند به قوت اثر تاثیر زیادی داشته باشد.

در پایان این مراسم از رمان «برادرخوانده» نوشته محمود مهدوی نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *